برج آزادی تهران

۲ بازديد

برج آزادی تهران

تهران شهری تاریخی با جاذبه های تاریخی بی نظیر که هرکدام ار دوره ای به یادگار مانده است. در هر گوشه از تهران را که نگاه کنید می توانید بنایی تاریخی و یا نمادی از گذشتگان را بیابید. این شهر لاکچری امروزه را اکثر مردم با نماد زیبای میدان آزادی یعنی برج آزادی می شناسیم، نمادی که سال ها پا برجاست و معماری بی نظیر آن منظره ای بی نظیری را به وجود آورده است. در این مقاله آس چارتر قصد دارد تا به معرفی برج آزادی تهران بپردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد تهران را به راحتی دریافت نمایید.

معرفی و تاریخچه برج آزادی تهران

برج آزادی یا برج شهیاد آریامهر به مناسبت یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شد، برج شهیاد در سال ۱۳۴۹ به دستور محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد، در ابتدا محمدرضا شاه برای ساخت این نماد در روزنامه برای طراحان و معماران فراخوانی زد تا طرح های خود را برای ساخت برج باشکوه و با عظمتی را ارسال کنند. در نهایت حدود 100 طرح برای محمد رضا شاه فرستاده شد، که وی طرح یکی از دانشجویان دانشگاه تهران به نام حسین امانت را انتخاب کرد. مهندس حسین امانت فارغ‌التحصیل دانشکده هنر‌های زیبا در دانشگاه تهران و جزو شاگردان و معماران مشهور ایرانی استاد هوشنگ سیحون و حیدر غیابی بودند. برج آزادی یک اثر هنری که چندین سال‌ همچنان نماد تهران و نماد ایران در سطح جهان است و شهرت جهانی دارد. ساخت برج آزادی در ۱۱ آبان ماه سال ۱۳۴۸ آغاز شد و درحدود ۲۸ ماه به طول انجامید. و سر انجام در ۲۴مهرماه سال ۱۳۵۰، در حضور محمدرضا شاه پهلوی و خاندان وی و بیش از ۳هزار مهمان داخلی و خارجی افتتاح شد.

معماری برج آزادی تهران

برج آزادی تهران یک شاهکار خلاقانه و که شکوه و جلال خاصی به میدان ازادی تهران داده است، معماری این بنا تلفیقی از معماری دوره های مختلف هخامنشی، دوره ساسانی و دوره اسلامی می باشد. این بنا به شکل مربع‌ و مستطیلی بسیار خاص با ۱۶ضلع و ۲ جفت قوس بزرگ ساخته شده است. مساحت زیر بنای این برج حدود ۷۸ هزار متر مربع و عرض پایه این بنا ۶۶ متر و طاق آن از زمین، ۲۳ متر فاصله دارد و دارای هشت بخش مجزا است‌. حدود پنج متر از این برج داخل زمین قرار گرفته است، ارتفاع برج آزادی تهران 45 متر است که در زمان ساختش یکی از بلندترین سازه های جهان محسوب می شد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.